JLB Perfect Guest 1989

JLB Perfect Guest 2 innerhalb der Skulptur JLB Perfect Guest

1989

TV-Skulptur: Röhrenfernseher, Gestell, Kabel VS Einkanal-Video (Umatic), 5:44 Minuten

Rundgang

Kunstakademie Düsseldorf, Düsseldorf

Bielicky thematisiert in seinem Video die Präsentationstechnik von James Lee Byars, der in seinen stillen Performances zum Teil ganz in Gold gekleidet auftrat. Der Künstler verlangsamt das selbst gefilmte Videomaterial einer Performance von Byars in Frechen bei Köln und verzichtet auf jeden Schnitt, jede weitere Bearbeitung des Dokumentarfilms. Die Video-Technik ist in diesem Fall die Leerstelle, die die TV-Skulptur wieder füllt. Durch die jeweils um 90 Grad gedrehte Anordnung der Fernseher erreicht Bielicky einen materiellen Prototypen zur Ästhetik von Perpetuum Mobile II (ebenfalls 1989) – ein Einkanal-Video, das ab diesem Jahr zahlreiche Videoskulpturen als Bildschirminhalt bespielen wird (Images Du Futur, Flussers Fluss, etc.). 

 

In 1986 »Perpetuum Mobile« was one of Michael Bielicky’s first video works produced in Düsseldorf. Bielicky tried to reinvent his artistic practice along every major technical cornerstone, starting with Stop Motion, via U-MaticTime base correction with DOC (Drop-out compensator) to GPS, the Internet and real time data and provoked and documented the aesthetic errors of the specter in the machine, in parallel and in contradiction to the on-going technical refinement process of the media industry.

In the 1980s he developed techniques to creatively misuse the first digital video editing machines to alter, distort and rearrange his video material, akin to his mentor Nam June Paik's debut exhibition in 1963, where Paik used magnets to distort his own television-set-based exhibits. Works like Four Seasons (1984), Circulus Viciosus (1985) and Paik-Hat (1986) are disturbing linear narrative traditions through cutting techniques and stop motion alone, whereas Perpetuum Mobile (1986), Next Year in Jerusalem (1988) and Golem is Alive (1989) introduce digital editing techniques to create videos, that appear to be haunted by the specters of early East European media culture. In 1989, the same year Golem is Alive is released, Michael Bielicky expands the two-dimensional screen into the exhibition space.